W dniu 8 sierpnia br. inspektor z włocławskiego oddziału terenowego WITD w Bydgoszczy wytypował do kontroli 2-osiowy samochód ciężarowy, którym przewoźnik drogowy z woj. mazowieckiego przewoził artykuły spożywcze. Ilość przewożonego ładunku pozwalała przypuszczać, że pojazd może być przeładowany. Wykonane ważenie tylko potwierdziło ten fakt. Rzeczywista masa całkowita pojazdu wyniosła 24,75 ton i przekraczała wartość dopuszczalną (18 ton) o 6,75 tony. Z kolei nacisk osi napędowej wyniósł 16,45 ton i o 6,45 ton przekraczał 10-tonową wartość dopuszczalną obowiązującą na danej drodze.
Z tytułu stwierdzonych przekroczeń kierujący został ukarany mandatem karnym, a wobec przewoźnika drogowego zostało wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną w wysokości 15000 zł. Ponadto przewóz został wstrzymany do czasu rozładowania nadwyżki przewożonego towaru i przywrócenia normatywności pojazdu.
Tak znaczne przeładowanie pojazdu nie tylko stanowi nieuczciwą konkurencję w stosunku do tych przewoźników drogowych, którzy prowadzą działalność przewozową zgodnie z obowiązującymi przepisami, ale także wpływa na trwałość elementów układu nośnego i jezdnego (rama, opony, zawieszenie). Przede wszystkim jednak powoduje obniżenie skuteczności działania układu hamulcowego, np. wydłużenie drogi zatrzymania, co w sytuacji awaryjnej na drodze może mieć tragiczne w skutkach konsekwencje.
|