W tym roku tematem przewodnim Sympozjum były wypadki z udziałem ciężkich pojazdów w tym samochodów ciężarowych i autobusów. W ramach Sympozjum prócz wykładów odbyły się zajęcia plenerowe i pokazy na lotnisku w Kaniowie.
Naczelnik Wydziału Inspekcji Krzysztof Nowak przedstawił wyniki kontroli w zakresie wykrywania manipulacji w zapisy tachografów i zagrożenia wynikające z używania niedozwolonych urządzeń. Na przykładach wypadków drogowych z terenu województwa kujawsko-pomorskiego, zaprezentowano również skutki zdarzeń drogowych, w trakcie których kierowcy manipulowali zapisami tachografów.
W tym miejscu wskazać należy, iż manipulacje w zapisy tachografów niosą bardzo wielkie zagrożenia w ruchu drogowym. Pierwszym z nich jest zmęczenie kierującego, który nierzadko prowadzi pojazd za dwóch kierowców, co niesie duże prawdopodobieństwo zdarzenia drogowego z udziałem pojazdu ciężarowego. Kolejnym zagrożeniem jest fakt, iż kierujący manipulujący często nie zdają sobie sprawy, że w czasie gdy manipulują w urządzenie systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo pojazdu tj. ABS, EBS i ESP nie działają lub działają wadliwie.
Prezentacja inspektora transportu miała na celu zwrócenie uwagi na przedstawiony proceder i spotkała się z dużym zainteresowaniem zebranego gremium, które zajmuje się opiniowaniem wypadków drogowych również z udziałem pojazdów ciężarowych.
Artykuł „Manipulacje w tachografach a bezpieczeństwo w ruchu drogowym” przedstawiony na Sympozjum ukaże się również w specjalnym wydaniu „Paragrafu na Drodze”.





|