W dniu 8 sierpnia br. na drodze krajowej nr 5 w Bydgoszczy, na której obowiązuje dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej 11,5 ton, inspektorzy z WITD w Bydgoszczy zatrzymali do kontroli pojazd członowy przewożący koparkę gąsienicową z dodatkowym osprzętem. Ponieważ kierujący nie posiadał żadnego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, pojazd został skierowany na wagę dynamiczną. W wyniku pomiarów wymiarów zewnętrznych i ważenia stwierdzono:
- długość pojazdu członowego z ładunkiem wynosząca 20,10 m, zatem przekraczająca wartość dopuszczalną (16,5 m) o 3,60 m, tj. o 21,80%,
- szerokość pojazdu członowego z ładunkiem wynosząca 3,33 m, zatem przekraczająca wartość dopuszczalną (2,55 m) o 0,78 m, tj. o 30,45%,
- wysokość pojazdu członowego z ładunkiem wynosząca 4,19 m, zatem przekraczająca wartość dopuszczalną (4 m) o wartość 0,19 m, tj. o 4,69%,
- rzeczywistą masę całkowitą pojazdu członowego z ładunkiem wynoszącą 51,41 t, zatem przekraczającą wartość dopuszczalną (40 t) o 11,41 t, tj. o 28,53%
- nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika wynoszący 18,97 t, zatem przekraczający wartość dopuszczalną na danej drodze (11,5 t) o 7,47t, tj. o 64,98%,
- nacisk potrójnej osi nienapędowej naczepy ciężarowej wynoszący 24,89 t, zatem przekraczający wartość dopuszczalną (24 t) o 0,89 t, tj. o 3,72%.
Z tytuły stwierdzonych przekroczeń zostało wszczęte postępowanie administracyjne wobec podmiotu wykonującego przewóz drogowy. Tak znaczne przekroczenie masy całkowitej i nacisków osi, w połączeniu z niewłaściwie skonfigurowanym środkiem transportu, powoduje znacznie przyspieszoną degradację nawierzchni dróg. Dlatego pojazd został usunięty na parking strzeżony. Ładunki ponadgabarytowe o znacznych masach powinny być przewożone wieloosiowymi zestawami, aby naciski osi w sposób równomierny rozkładały się pomiędzy wielokrotne osie ciągnika i naczepy, nie powodując koleinowania nawierzchni asfaltowych – zwłaszcza w okresie panujących obecnie upałów.
|